Mr Wongs - Reisverslag uit Macau, Macau van Daan Halma - WaarBenJij.nu Mr Wongs - Reisverslag uit Macau, Macau van Daan Halma - WaarBenJij.nu

Mr Wongs

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 September 2012 | Macau, Macau

Heey allemaal, ik heb alweer een tijdje niet laten horen dus ik vond het weer tijd voor een nieuw verslag op mijn blog. Ik heb het de afgelopen weken superdruk gehad, vooral omdat al mijn 'klassen' pas net begonnen zijn en ik dus nog niets hoef te doen. Jullie kennen mij natuurlijk goed genoeg om te weten dat ik dan niet ga stilzitten, en dat heb ik zeker niet gedaan. Ik ben zelfs blij dat ik nu eindelijk even wat tijd heb gevonden om een nieuw reisverslag te schrijven!

Want Hong Kong heeft zoveel te bieden. Zowel geweldige plekken om te bezoeken, als leuke mensen waar je mee kan feesten, die je naar echte aziatische restaurants brengen, en waarmee je een weekend naar Macau gaat om het grootste casino ter wereld te bezoeken.

Want sommige van jullie zullen op facebook al wel wat foto's hebben gezien van Daan al gokkend in het grootste casino ter wereld. 'The Venetian' was de naam van het casino, en het is daadwerkelijk het grootste casino ter wereld. En natuurlijk ga je niet naar een casino om als een fotograferende chinees rond te kijken, als je thuis komt wil je kunnen zeggen dat je hebt gegokt. En dat heb ik gedaan, ik heb 209 Hong kong Dollar gewonnen door op de fruitmachine te spelen (zie foto) wat neerkomt op 21 euro. Niet veel, maar ik heb wel geld gewonnen in het grootste casino ter wereld!

Het Casino lag in Macau, niet ver van Hong Kong verwijderd, maar ik weet niet of ik er snel terug naartoe zal gaan. Iedereen kon Engels maar weigerde het met ons Engels te spreken, een vriend van me (Juan) uit Spanje sprak ook Portugees (de tweede taal daar) en ook dat wilde niemand praten, dus we waren een beetje op onszelf aangewezen.. Uiteindelijk hebben we natuurlijk alles gevonden maar frustrerend was het wel!

Voordat we dit weekend naar Macau gingen, waren doordeweeks mijn lessen eindelijk begonnen. En ze zijn stuk voor stuk leuker dan alle lessen die ik heb gevolgd in Rotterdam. Dat komt natuurlijk voor een deel omdat ik ze zelf mocht kiezen, maar de professoren zijn zoveel enthousiaster en de klassen zijn veel persoonlijker! Dat komt omdat we met ongeveer 30 tot 40 studenten zijn, terwijl ik in Rotterdam doorgaans met 400 tot 600 man in een zaal zit.

Ik heb ook hel diverse vakken gekozen. Ten eerste natuurlijk Manderijn, voor diegene die niet anders weten dan dat het een stuk fruit is: Het is de officiële naam van de Chinese taal gesproken overal behalve in Hong Kong en Macau. En laten dat nou de enige plaatsen zijn waar ik tot nu toe ben geweest!! Verder heb ik een vak waarbij ik leer te onderhandelen tussen verschillende culturen, een vak waarbij mijn communicatie vaardigheden worden verbeterd, een vak over marketing van grote evenementen, en ten slotte een vak dat de mooie naam 'knowing ourselves better in work and life'... Geen idee waar dat over mag gaan maar het klonk grappig toen ik dat vak koos!

Naast colleges ben ik ook veel uitgeweest. De sfeer is hier heel relaxed, alle studenten hier wonen bij elkaar dus je leert elkaar een beetje kennen, soms ontstaan er spontane feestjes, soms gaan we naar de lokale pub 'Billy Boozers' en soms liggen we gewoon in het gras met een radio ernaast en een biertje uiteraard. En het echte uitgaan is er ook bij: er is een straat die 'Lan Kwai Fong' heet waar ze de gezelligste clubs hebben.

Wat betreft bezichtigingen: Ik heb al alle hoge punten van Hong Kong bezocht. Ik ben twee keer op de ICC toren geweest, de op drie na hoogste wolkenkrabber ter wereld, en vandaag met schitterend weer heb ik het hoogste punt van Hong Kong bezocht: de Victorian Peak. Prachtige plaatjes gemaakt natuurlijk, ook terug te vinden op deze blog en op facebook!!

Wat betreft eten: Ik eet hier heel gevarieerd. Ik heb al bij de McDonalds en de Burger King gegeten, ik ben al een keer in een Italiaans restaurant geweest, maar ik heb natuurlijk ook een paar keer goed Chinees gegeten. Er is hier in Hong Kong één restaurant heel bekend onder alle studenten: Mr Wongs. Je kunt daar onbeperkt Chinees eten (en het eten is echt lekker) en onbeperkt drinken (ook bier) voor 5 euro!!! Dus daar gaan we regelmatig met een man of 30/ 40 eten. Inmiddels is de beste man een begrip onder alle studenten hier.

Verder ben ik een keer met een paar Koreaanse meiden uit eten geweest en hebben we Dim sum gegeten, de typische Chinese maaltijd. En ik ben een keer uit eten geweest met een meisje uit Hong Kong, Eva, die grappig genoeg mijn tourgids was tijdens één van mijn uitjes, en zij wilde vanalles weten over Nederland. Zij kende natuurlijk ook een heel goed typische Chinees restaurantje, en doordat ik zo vaak Chinees eet ga dat eten nog meer waarderen dan ik in eerste instantie al deed, en met stokjes eten is ook echt niet zo moeilijk als je een paar keer oefent.

Inmiddels is het hier 3 uur in de nacht, want ik wilde graag even Nederland-Hongarije kijken, ik miste het spelletje nu eenmaal. Gezellig is het rond dit tijdstip wel: Alle Nederlanders zijn nu namelijk online op facebook omdat het in Nederland pas 9 uur is.

Ik ga dus hiermee mijn derde reisverslag afsluiten, kijk vooral de fotos op de blog maar vooral ook op facebook, en ik hou jullie op de hoogte!

Byebye!!!!! (dat is serieus Chinees voor tot ziens)

• 12 September 2012 - 11:33

René:

Ik heb die foto's gezien en dacht nog, wel gewaagd om op "nine-eleven"zo'n hoog gebouw op te gaan.
    Ik vind 21 euro wel wat mager voor een avondje gokken, had eigenlijk op een bedrag gerekend om je studieschuld in 1 keer af te betalen )P, maar goed het is niet anders. Gisteren van de Hongaren gewonnen (volgens mij wisten ze nog niet wie onze Bruno was zodat hij een mooie goal kon maken en ook onze Clasie speelde een prima pot). Blijf vooral genieten en tot gauw op je weblog.

PS: oh ja ik ga vandaag ook voor je stemmen, ik denk op die Feyenoord-fan, anders moet ik voor je op een Amsterdammer stemmen en dat lijkt me niet gepast

• 13 September 2012 - 23:52

Els.:

Ha die Daan,

Weer een erg leuk verslag en wat een leuke en mooie foto's.
    Leuk om ook te skypen met je want dan heb ik alles echt vers van de pers,toch?
    Wat geweldig dat dit kan.
    Fijn dat je de vakken die je heb gekozen zo leuk vindt omdat je dat toch altijd weer moet afwachten.
    Dat wordt dus een makkie begrijp ik.
    Ga lekker door met genieten en allerlei leuke mensen ontmoeten en succes met de studie.

Liefs en groetjes,
    Els.

• 14 September 2012 - 14:36

Sven Barmentloo:

Potverdomme, je hebt het goed voor elkaar daar!

• 14 September 2012 - 17:50

Remke:

Broertje!

Geweldig verslag weer, de meeste dingen heb ik natuurlijk op facebook gevolgd, toch wel handig als je broer zo ver weg zit! ;)
    En we hebben elkaar natuurlijk ook even op skype gesproken waardoor we het meeste wat in het verslag stond al wisten!
    Spreek je snel weer op facebook of skype!

Xx

• 14 September 2012 - 18:58

Nadia:

Hoi Daan,

Weer een leuk verslag en gave foto's. Volgens mij ga je die paar maanden wel volhouden!

Groetjes,

Nadia

• 26 September 2012 - 00:45

Carien:

Yo Bro!!

Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit toch ;).
    Maar denk maar niet dat ik je niet volg, want ik hou je nauwlettend in de gaten op facebook hoor xD.
    Zo te horen heb je echt een super toffe tijd daar!! Ik vind het echt super dat je dit doet en blijf vooral genieten van alle mooie en leuke dingen die je daar mee maakt en blijf ook vooral foto's maken :). Die foto's zijn echt geweldig.
    Super cool dat je geld hebt gewonnen in dat casino (wel jammer dat je geen ferrari voor me kan kopen maar goed :P).
    Ik hoop dat we snel weer een keertje kunnen skypen en anders zie/lees ik alles wel op facebook of op je blog.
    Heel veel plezier nog!!

Dà wěn (dikke kus),
    Nǐ de mèimei (je zusje)

(Dit is natuurlijk nu een eitje voor jou nu je chinees leert :P)

• 26 September 2012 - 00:45

Carien:

Yo Bro!!

Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit toch ;).
    Heel veel plezier nog!!

Dà wěn (dikke kus),
    Nǐ de mèimei (je zusje)

(Dit is natuurlijk nu een eitje voor jou nu je chinees leert :P)

• 28 September 2012 - 13:22

Trudy:

Hey Daan,

ja, ik zag de verkiezingsfoto van mr. Wong, een daadkrachtige foto, maar nu ik idd lees dat hij een groot restaurant heeft waar je maar voor 5 euro kunt eten, denk ik dat deze man een goede marketeer is. Want dat is toch gewoon onmogelijk????? Het is erg komisch lijkt me als je mr Wong kent vanuit het restaurant en ineens hangt hij levensgroot op een billboard.
    Op facebook zie ik al je foto's voorbij komen en denk ik: 'Daan heeft het daar erg naar zijn zin'. Ach, dat je ook nog wat aan je studie kan doen is mooi meegenomen toch? Het gaat om de andere cultuur, het mensen ontmoeten en veel lol maken. Dat doe je volgens mij heel erg goed. Het gaat een nieuwe kwaliteit van je worden, maar dat had je altijd al wel in je zitten.

Maak er een mooie tijd van en fijn dat we op de hoogte gehouden worden via waar ben je nu en fb.

Groetjes van alle Dekkertjes.

• 01 Oktober 2012 - 12:07

Daan Halma:

voor diegene die nieuwsgierig zijn naar Mr wongs: check de foto's, de beste man doet mee aan een of andere verkiezing voor een belangrijke positie in Hong Kong :P