The Sweet life - Reisverslag uit Kowloon Tong, Hong Kong van Daan Halma - WaarBenJij.nu The Sweet life - Reisverslag uit Kowloon Tong, Hong Kong van Daan Halma - WaarBenJij.nu

The Sweet life

Blijf op de hoogte en volg Daan

30 September 2012 | Hong Kong, Kowloon Tong

Nederland! familie, vrienden, iedereen die dit verslag leest, het is veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen, dus ik ga er nu even goed voor zitten.

Want sinds mijn vorige verslag heb ik zoveel gedaan! Ik moest zelfs mijn vorige verslag nalezen om niets te vergeten in dit verslag, en ik moet zeggen dat het best een aardig stuk was de vorige keer. Maar voor dit verslag mag je er goed voor gaan zitten, want in vogelvlucht gaan ik de afgelopen weken vertellen.

Het is hier net één grote vakantie. Ik heb ontzettend leuke colleges, en de leraren zijn supergoed omdat ze allemaal na een paar lessen de namen van alle studenten kennen, maar buiten de colleges om heb ik nog weinig voor mijn universiteit hoeven doen. En Hong Kong is echt de plek niet om dan stil te gaan zitten, daarom ben ik 11 september naar het hoogste punt van Hong Kong afgereisd. En misschien is dat op die dag een ongelukkige keuze, de Victorian Peak is echter geen gebouw maar een berg waarop je het mooiste uitzicht hebt van alle plekken die je in Hong Kong kunt bezoeken (zie ook mijn foto's). Ik ben daar met een vriend van mij, Cammy Bell uit Schotland naartoe gegaan, omdat het weer na ons college zo goed was dat er geen wolkje in de lucht was te bekennen. Met Cammy heb ik tevens een reis naar Singapore geboekt, daarover later meer. Want first things first.

In dezelfde week ben ik namelijk naar een paardenrace geweest. Twintig minuutjes met de metro vanaf de residence waar ik woon is namelijk een racetrack te vinden waar elke woensdag paardenraces worden gehouden, en net als in het casino in Macau wilde ik natuurlijk mijn geluk gaan beproeven. Helaas met minder succes dan in macau, maar het is ontzettend leuk om te zien hoe alle chinezen tekeer gaan als de paarden eenmaal van stal zijn.

In het weekend daarna ben ik naar Lamma eiland, één van de bekendste eilanden van Hong Kong, afgereisd met een paar vrienden om daar te gaan wandelen. De natuur is er prachtig, de spinnen zijn groter dan ik ze ooit in het echt heb gezien, het weer was heerlijk en bovenal was de tocht die we hebben afgelegd heel mooi. En mijn reisgezelschap was ontzettend gezellig (zie wederom foto's).

Na een rustig weekend was de woensdag daarop ook rustig, ook al had ik toen een verjaardag van Betty, een Duits meisje. Ze wilde haar verjaardag vieren in de 'Ritz Carlton' Ozone bar, de hoogste bar ter wereld. En ja, daar betaal je voor. Geen entree, maar de drankjes waren zo duur dat je er spontaan van begon te lachen. En daar liepen wij dan met een groep van 20 studenten tussen al die rijke lui, om ons eerste drankje te bestellen. En voor de meeste ook de enigste. Het drankje wat ik bestelde droeg de naam 'The sweet life' en die naam vond ik zeer toepasselijk voor de eerste weken die ik in Hong Kong heb gehad. Omgerekend kostte deze cocktail 17 euro, en ik heb er met volle teugen van genoten. Het uitzicht vanuit de bar was betoverend, het fruit dat werd gebruikt voor de cocktail was vers, en aan die 17 euro heb ik gewoon maar niet meer gedacht! En de verjaardag was meer dan geslaagd.

De rest van de week was het vrij rustig. Het begon met een poolparty van mijn buddy Abbas Perez, een student die meer dan 5 jaar in Hong Kong woont en die is toegewezen door de universiteit om ons met alles kan helpen als wij ergens mee zitten . Ik heb een aantal dagen later samen met een aantal Chinese studenten van mijn verdieping Chinees gekookt, en ik heb nog een verjaardag gevierd van wederom Duitse, en wederom in de Ozonebar. Daar ben ik dus ik nu wel even genoeg geweest, al is het alleen maar omdat ik anders straks mijn portemonnee niet meer voel aan het einde van de maand.

Naast hele dure bars heeft Hong Kong ook een aantal pretparken, waaronder Disneyland en Ocean world. Die laatste heb ik vorig weekend bezocht met 4 Chineze meiden. En dat was heel grappig, want met Haloween op komst hadden ze in dit park 8 spookhuizen, waar wij een apart kaartje voor hadden gekocht. En ze hadden in het park ontzettend hun best gedaan om dit zo eng mogelijk te maken, en de haloweensfeer zo goed mogelijk terug te laten komen. En ook al was het niet echt eng, ik heb me kapot gelachen door alle chinese meiden en ook de jongens die als kleine bange meisjes gillend door de spookhuis rondrenden van angst!

Één van de laatste dingen waar ik het in dit verslag over wil hebben is het 'mid autumn festival', oftewel het midden herfst festival. Dit festival wordt hier in Hong Kong groots gevierd, we hebben er zelfs een kleine vakantie voor gekregen om te vieren. Om het festival in te leiden hadden een grote groep Chinese studenten van ons verblijf een feestje georganiseerd vlak bij onze woningen, met lampionnen, je kon je naam in het Chinees laten kalligraferen, ze hadden allemaal soorten chinees eten, met de traditionele 'moon cake' die bij het festival hoort. Het was de perfecte gelegenheid om de Chinese studenten beter te leren kennen en om wat van de cultuur in Hong Kong mee te krijgen.

Als je voor het Mid-autumn festival meer het centrum in gaat zijn daar dansende draken, meer lampionnen, en meer moon cake te vinden. Het is bijzonder, eigenlijk precies wat ik me altijd heb voorgesteld wanneer ik dacht aan een festival in China.

Tussen alle festiviteiten door had ik nog iets anders leuks: een boottrip, georganiseerd door een studentenvereniging. Misschien wel één van de leukste tripjes die ik tot nu toe heb gemaakt, omdat het heerlijk weer was en er veel vrienden, maar ook veel nieuwe studenten die ik nog niet kende mee waren. We hebben allerlei soorten spellen gedaan, we hebben lekker in de zee gezwommen, een beetje met elkaar lopen ouwehoeren, ze hadden heerlijk eten voorbereid op de boten, een perfecte dag. En om de dag helemaal een goud randje te geven heb ik midden in de nacht met wat chips en een biertje Feyenoord-NEC gekeken, met uiteraard een 5-1 winst voor mijn cluppie.

Voordat ik dit verslag ga afsluiten moet ik nog even vertellen dat mijn volgende trip vandaag (of inmiddels gisteren) is geboekt: Ik ga met twee Duitse jongens en met Cammy die ik eerder in dit verslag noemde naar Singapore van 5 tot 8 oktober!

Vergeet vooral niet de foto's te bekijken, een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden, en laat me weten wat je van mijn verslag vond!

Greetings from Hong Kong!

• 01 Oktober 2012 - 01:23

Carien:

Daan wat een leuk verslag. Ik sta bijna op het punt om naar je toe te komen. Het lijkt me echt te gek daar nu ik je verslagen heb gelezen. Eerst dacht ik, wat moet die jongen nou in China. Maar als ik dit lees is dat volgens mij echt the place to be voor jou. Je hebt al zo veel leuke dingen meegemaakt en daar komen er vast nog heel wat bij. En ik sta te popelen om je volgende verslagen te lezen. Ik vind het echt super gaaf dat je naar Singapore gaat en ik wens je een super leuke mini-vakantie (midden in je grote soort van vakantie) toe. We moeten snel een keertje skypen als je daar nog tijd voor hebt tussen al die leuke dingen door :P.
    Een hele dikke kus van je zusje!!
    Zàijiàn xxx

• 01 Oktober 2012 - 08:11

Pieter Wassenaar:

Heeeee Daantje!

Gezien ik toch "niks" heb te doen zal ik maar eens reageren :) Nice verslag man! Klinkt echt heel goed en inderdaad je foto's zien er goed uit :) Ik zal het ook zeker niet laten een comment erbij te gooien zo af en toe ;p Singapore echt super nice van wat ik hoor, maar let op je portemenee ;) Ik ga weer lekker aan de studie (die btw wel echt leuk is, 25 uur college waarvan 3 uur theorie en de rest praktijk bijna) en ga lekker onderuitgezakt zitten wachten tot de blonde chinees weer een verslagje klaar heeft :)

Ciao,

vanuit het regenachtige, koude Nederland van de 'kleinste' Wassenaar ;)

• 01 Oktober 2012 - 15:31

Remke :

Broer(tje)!!

Wat een ervaringen weer in een paar weken tijd! Echt geweldig om al je foto´s en verhalen te volgen via facebook en je reisverslagen! Ik stond net als Carien op het punt om naar je toe te komen, al die foto´s zien er echt uit alsof je alleen maar vakantie aan het vieren bent i.p.v. aan het studeren. Heerlijk aan het zwembad met een biertje en dan weer in een pretpark rondlopen, echt vet!
    Heel veel plezier in Singapore, wordt vast ook weer een mooie ervaring en wellicht dat we voor die tijd nog even kunnen skypen.

您的到來,

Je zus

• 02 Oktober 2012 - 21:06

José Maassen:

Hoi Daan,

Je verhalen bruisen van mijn scherm en ook de foto's zijn fantastisch! Fijn dat je het zo naar je zin hebt zo ver van huis. Ik kan me voorstellen dat je zussen langs willen komen. Veel plezier daar!

Nu nog even een ouderlijke vraag; heb je eigenlijk wel tijd om te studeren?

Groetjes uit Apeldoorn,
    José Maassen

• 03 Oktober 2012 - 11:23

Katja Groenendaal:

Hee Daan

Ook wij volgen je op de voet en het is geweldig de verslagen te lezen! Mocht je nog een ander beroep zoeken, dan is journalist ook nog een optie!
    We hebben de indruk dat het feestbeest in jou is wakker geworden, maar we lezen tussen de regels door dat het studeren ook leuk en anders is dan in Nederland!
    Door je enthousiasme en de activiteiten die je onderneemt krijg ik ook zin om te reizen! We hopen dat je blijft genieten van alles in Hongkong, Singapore en China en natuurlijk van al die mooie ontmoetingen die je tegen komt!
    We kijken uit naar je volgende verslag!

Tot horens liefs Katja en Frank

• 03 Oktober 2012 - 19:10

Ruud En Lydia:

Hey Daan,

We hebben met veel plezier je verslagen gelezen... Man wat heb je al een pracht tijd daar! Ook je foto's, berichtjes op Facebook bevestigen dat des te meer. Hou je taai en veel plezier nog in de komende tijd. Oh ja..... Zouden het belangrijkste (ahuumm) bijna vergeten.. Ook nog veel studieplezier gewenst. Groet Ruud en Lydia.